Wat levert het op?
Je vraagt je nu vast af, wat is dan de return of investment? Hoe ga je die investering van tijd en geld terug verdienen? Een Amerikaanse study heeft aangetoond dat de jaarlijkse toename van unieke bezoekers 7.8 keer hoger is voor de content marketing leaders dan voor de niet marketing leaders, verder is het conversie ratio 6 maal hoger voor de bedrijven die gebruik maken van content marketing versus de bedrijven die dit niet doen.Net als alle marketingstrategieën, moet je bij content marketing ook de resultaten meten. Je wil er namelijk ook iets mee bereiken en zien of het meer oplevert dan het kost. Hiervoor kan je de volgende dingen meten:
- Aantal websitebezoekers
- Hoeveelheid inschrijvingen nieuwsbrief
- Aantal ingevulde formulieren
- Aantal leads
- Aantal downloads
De kosten voor het maken van de content zoals de copywriting, emailmarketing, filmen van video’s zet je af tegen de opbrengst van de content marketing. Belangrijk om te vermelden veel content die gemaakt kan in de toekomst nog is gebruikt worden en kan verspreid worden over de verschillende platformen in verschillende video. Zo kan een presentatie op een congres bijvoorbeeld geupload worden op Youtube, de highlights weer op
Facebook en een uitgelichte snippet op Instagram. Je kunt wel een waarde hangen aan de behaalde resultaten en berekenen wat de uiteindelijke kosten per click of lead zijn.