Identiteit en imago, waarom is dit zo van belang?
Een professionele huisstijl zorgt ervoor dat alle visuele uitingen van een bedrijf altijd dezelfde associatie hebben. Een huisstijl is meer dan alleen een logo, een goede start is een herkenbare imago of stijl waarmee een organisatie of bedrijf zich
visueel vertoond. Denk hierbij aan: een eigen
logo voor op de
website, drukwerk zoals visitekaartjes en flyers maar ook verpakkingen. Het is dus belangrijk dat in alle uitingen een kenmerkende stijl terug te vinden is. Dat is geen eenvoudige opgave omdat de huisstijl gedurende een lange periode gehandhaafd moet worden. Het beeld dat een bedrijf van zichzelf wil uitdragen wordt ook wel de corporate identity genoemd of bedrijfsidentiteit. De huisstijl beheert en beschrijft de middelen die corporate identity uitdragen. Het imago en de identiteit van een bedrijf verschillen nogal eens met elkaar. Door het uitdragen van een identiteit kunnen bedrijven ook het imago
positief beïnvloeden.De huisstijl is sterk verbonden met de identiteit en imago. Het beeld dat een bedrijf van zichzelf wil uitdragen wordt ook wel de corporate identity genoemd of bedrijfsidentiteit. De huisstijl beheert en beschrijft de middelen die corporate identity uitdragen. Het imago staat voor het beeld dat het buitenwereld over het bedrijf heeft.Het imago en de identiteit van een bedrijf verschillen nogal eens met elkaar. Door het uitdragen van een
identiteit kunnen bedrijven ook het imago positief beïnvloeden.