Content marketing

Content schrijven voor content marketing

Wat is content marketing?

Om content marketing uit te leggen moet je eerst weten wat content is. Content is alles wat op het internet staat, video’s, teksten, audio, infographics, artikelen en whitepapers . Deze verschillende vormen van content worden door de content marketeer gebruikt om de bezoekers van de website te informeren, vermaken of aansporen tot verkoop.

Door het gebruik van relevante content als online marketeer kun je interactie laten ontstaan met de bezoekers en zo een relatie opbouwen. Door deze interacties en de relatie die versterkt is je bezoeker eerder bereid om tot verkoop over te gaan. Red Bull is is een ontzettend goed voorbeeld van content marketing. Ze hebben de filosofie dat het minder over de energiedrankjes moet gaan en meer over zoals extreme sporten zoals formule 1, waarmee het publiek het merk associeert.

Om de content op het goede moment bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, wordt er gebruik gemaakt van een content kalender. De content kalender maakt helder wanneer de content moeten worden gepost, op welke kanalen en voor wie deze bedoeld is.

Waarvoor content marketing gebruiken?

Het doel van content marketing is het binnen halen van leads en klanten. Door gebruik te maken van content kan je de klant verleiden een volgende stap te zetten in de salesfunnel. Denk hierbij aan het achterlaten van een e-mailadres. Door content te maken worden bedrijven beter vindbaar, ontstaat er een band met de klant en kun je thought leader worden in de markt.

In vergelijking met de standaard online marketing wordt er met content marketing ingespeeld op de behoeftes van de bezoeker. Gemiddeld zie je 5.000 advertenties per dag, de consument is moeilijker te verleiden met zoveel invloeden. Advertenties in kranten en bladen en op het straat doen het minder goed, omdat de consument weet hoe deze omzeilt kunnen worden. Content marketing speelt in op de behoeften van de klant tijdens de customer journey.

Voordelen van: Content marketing

Nederlandse AI Coalitie wf website 2021 featured img nlaic
Nederlandse AI Coalitie

Van grafisch werk tot het ontwikkelen van hét grootste informatieplatform omtrent AI in Nederland.

Archipel Tax Advice wf website 2021 featured img ata
Archipel Tax Advice

Van Start-up naar Scale-up met behoud van de heerlijke identiteit

Lifestyle4Health Group
Lifestyle4Health

Leefstijlgeneeskunde bekend maken bij een groter publiek

SBL Cyber Security wf website 2021 featured img sbl
SBL Cyber Security

Catch me if you can… Cyber criminelen geen schijn van kans

De Rokerij wf de rokerij 001
De Rokerij

We lieten de hele visuele identiteit flink roken!

Wat levert het op?

Je vraagt je nu vast af, wat is dan de return of investment? Hoe ga je die investering van tijd en geld terug verdienen? Een Amerikaanse study heeft aangetoond dat de jaarlijkse toename van unieke bezoekers 7.8 keer hoger is voor de content marketing leaders dan voor de niet marketing leaders, verder is het conversie ratio 6 maal hoger voor de bedrijven die gebruik maken van content marketing versus de bedrijven die dit niet doen.

Net als alle marketingstrategieën, moet je bij content marketing ook de resultaten meten. Je wil er namelijk ook iets mee bereiken en zien of het meer oplevert dan het kost. Hiervoor kan je de volgende dingen meten:

  • Aantal websitebezoekers
  • Hoeveelheid inschrijvingen nieuwsbrief
  • Aantal ingevulde formulieren
  • Aantal leads
  • Aantal downloads

 

De kosten voor het maken van de content zoals de copywriting, emailmarketing, filmen van video’s zet je af tegen de opbrengst van de content marketing. Belangrijk om te vermelden veel content die gemaakt kan in de toekomst nog is gebruikt worden en kan verspreid worden over de verschillende platformen in verschillende video. Zo kan een presentatie op een congres bijvoorbeeld geupload worden op Youtube, de highlights weer op Facebook en een uitgelichte snippet op Instagram. Je kunt wel een waarde hangen aan de behaalde resultaten en berekenen wat de uiteindelijke kosten per click of lead zijn.

Content schrijven voor content marketing
Opvallend vind ik dat deze jonge, dynamische mensen de tijd nemen om eerst te je vraag te ontleden. Waar komt je verzoek vandaan, waar wil je naar toe en wat voor een bedrijf komt met deze opdracht. Vervolgens gaan ze zeer terdege aan de slag en komen met mooie oplossingen

Wie met ons in zee zijn