Online strategie Den Haag

Online strategie whisky friday

Elke bedrijf heeft een strategie rondom de bedrijfsvoering maar we zien dat niet elk bedrijf een online strategie heeft. We komen vaak nog bedrijven tegen die geen online marketing strategie hebben maar wel aan online marketing doen, en hier veel geld aan uitgeven zonder een goed onderbouwd plan.

De mogelijkheden van verschillende online mogelijkheden zijn eindeloos, helaas er is nooit genoeg geld en tijd om al deze mogelijkheden te testen of toe te passen voor je bedrijf. Daarom is het van belang dat er een online marketing strategie wordt opgesteld die past bij de branche waarin je opereert. Hoe stel je dan zo’n strategie op? Dat lees je in de volgende stappen.

1. Online strategie KPI’s en doelen

Een marketing strategie zorgt er voor dat er een visie en gezamenlijke richting is, zodat iedereen toewerkt naar het behalen van de gezamenlijk opgestelde doelen. Je begint met het vaststellen van deze specifieke doelen dit worden ook wel Key Performance Indicators genoemd of afgekort KPI’s. KPI’s zijn meetbaar en dat maakt het mogelijke de doelen te analyseren, uit de analyse blijkt of een online campagne geslaagd is en wat er verbeterd kan worden.

De doelen/ KPI’s kun je het beste SMART opstellen, SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

2. Doelgroep onderzoek

Tijdens het opstellen van je online marketing strategie wordt je automatisch gedwongen over het nadenken over wie je doelgroep is. Hoe meer kennis je hebt over je doelgroep, welke platformen ze gebruiken en welke tone of voice je moet gebruiken, waar je vervolgens je website en social media berichten beter op kunt aanpassen, betere call-to-actions of op welke platformen je het beste je boodschap kan verspreiden. Dit bespaart je tijd en geld op de lange termijn aan het inlezen en testen van verschillende marketing kanalen, zodat je geen moeite steekt in kanalen waar de doelgroep toch niet op aanwezig is.

Voordelen van: Online strategie Den Haag

Customer journey online strategie
De customer journey

3. Concurrentie analyse

Een concurrentieanalyse is letterlijk een onderzoek naar je concurrenten. Dit kan een vrij algemeen onderzoek zijn, maar je kunt dieper in gaan op de specifiekere kenmerken. Door een analyse te doen krijg je meer inzicht in de markt én de andere partijen die hierin aanwezig zijn. Kijk bijvoorbeeld per concurrent want hun goede en zwakke punten zijn en vergelijk deze met jou bedrijf, zo kun je zien aan welke zwakke punten je nog moet werken en op welke sterke punten je het verschil kan maken.

4. Een samenhangende online strategie

Bij een online strategie is het belangrijk dat al je online marketing activiteiten aansluiten op elkaar, je kunt dit ook wel zien als een puzzel, elke marketing kanaal waarvan je gebruikt maakt moet perfect aansluiten op de andere kanalen en zo een totaal plaatje creëren waarbij de hele merkbeleving hetzelfde is. Er zijn nog te veel bedrijven waarvan elk kanaal een andere uitstraling hebben. Zo kan je een goedlopende social media campagne hebben maar wanneer de website niet aansluit bij de social media campagne worden deze bezoekers geen leads of klanten, ze vallen dan buiten de funnel en dit is zonde van het tijd en geld dat je in de campagne hebt gestoken

5. Budget en Return of Investment

Bedrijven die een solide online marketing strategie hebben, hebben veel hogere ROI resultaten dan bedrijven die een onduidelijke online marketing strategie hebben. Wanneer een duidelijk beeld hebt waar je heet budget online aan uitgeeft, kan je beter obstakels inschatten en vooruit plannen wat toekomstige campagnes zullen kosten en zullen opleveren. Door te kijken wat de ROI per kanaal is kun je een weloverwogen kozen maken waar je meer budget voor beschikbaar maakt.

Online strategie whisky friday
Online strategie

Online marketing strategie laten opstellen

Om tot een succesvolle online marketing strategie te komen is er niet alleen kennis nodig over je bedrijf of branche, maar ook de nodige kennis over alle online marketing mogelijkheden, soorten tools, kanalen en laatste technieken. Wanneer dit allemaal te veel voor je is ondersteunt Whisky Friday je graag in dit proces zodat we samen een online marketingstrategie kunnen opstellen die bij je past.

4.8
4.8/5