Elke bedrijf heeft een strategie rondom de bedrijfsvoering maar we zien dat niet elk bedrijf een online strategie heeft. We komen vaak nog bedrijven tegen die geen online marketing strategie hebben maar wel aan online marketing doen, en hier veel geld aan uitgeven zonder een goed onderbouwd plan.
De mogelijkheden van verschillende online mogelijkheden zijn eindeloos, helaas er is nooit genoeg geld en tijd om al deze mogelijkheden te testen of toe te passen voor je bedrijf. Daarom is het van belang dat er een online marketing strategie wordt opgesteld die past bij de branche waarin je opereert. Hoe stel je dan zo’n strategie op? Dat lees je in de volgende stappen.
1. Online strategie KPI’s en doelen
Een marketing strategie zorgt er voor dat er een visie en gezamenlijke richting is, zodat iedereen toewerkt naar het behalen van de gezamenlijk opgestelde doelen. Je begint met het vaststellen van deze specifieke doelen dit worden ook wel Key Performance Indicators genoemd of afgekort KPI’s. KPI’s zijn meetbaar en dat maakt het mogelijke de doelen te analyseren, uit de analyse blijkt of een online campagne geslaagd is en wat er verbeterd kan worden.
De doelen/ KPI’s kun je het beste SMART opstellen, SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden