User experience design (UX)

Een user experience design afgekort is een UX-design is het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke ervaring voor de bezoeker, waar het UI design stopt gaat de gebruikerservaring bij UX verder. UX-design vindt zich meer plaats op de achtergrond af en draait voornamelijk om structuur (logische opbouw) en functionaliteit. Bij een goed UX design is het doel van de website en de behoeften van de gebruikers op elkaar zijn afgesteld. Enkele vragen die je hiervoor stelt zijn: Wat wil de bezoeker doen op de website? Welke functies zijn hier dan voor nodig? Daarnaast is het belangrijk om te denken aan de structuur van de pagina’s en website, is de opbouw logisch? Kan een gebruiker de informatie binnen enkele klikken vinden?

Het UX-design van IKEA

IKEA is een ontzettend goed voorbeeld van een kloppend UX-design. De producten en handleidingen het bedrijf zijn correct op elkaar afgestemd. De handleidingen zijn namelijk simpel, wereldwijd hetzelfde en bijna voor iedereen herkenbaar. Ze zijn exceptioneel gedetailleerd, zodat jij eenvoudig het de juiste onderdeel van bijna dezelfde plankjes kunt kiezen. Als het nog steeds niet lukt om je nieuwe Billy kast in elkaar te zetten, kan nog altijd je op de IKEA-website terecht voor een ondersteunende video of extra uitleg. De UX stopt niet na de aankoop, maar gaat door tot het product in elkaar zit.

Voordelen van: User experience design (UX)

User Experience Design
User Experience Design uitwerken

Tips voor een goede user experience

1. Witruimtes zorgen voor een betere beleving van de gebruiker. Mensen hebben vaak het gevoel dat leegtes, stilte en kleurloosheid slecht is. We vullen de kleurloze vlaktes met kleur maar dit is niet altijd handig, zo is het goed om tijdens een speech of presentatie een stilte te laten vallen, dit is ook het geval in web- en app-design.

In websites staan vaak meerdere belangrijke elementen op de pagina met elkaar concurreren om aandacht. Als deze elementen dicht op elkaar staan, wordt er minder nadruk op gelegd. Door correct gebruik te maken van wituimtes worden de elementen op de juiste manier in het licht gebracht. Dit zorgt voor goede gebruikerservaring aangezien onze hersenen tijd nodig hebben om informatie te kunnen verwerken. Het gebruik van witruimtes zorgt ervoor dat bezoekers minder snel afgeleid worden door andere concurrende elementen.

2. Gestalt-wetten, in het begin van de 19e eeuw ontwikkelde een aantal Duitse psychologen de Gestalt wetten gaan over er hoe mensen de wereld waarnemen. De menselijke hersenen hebben de neiging om alles wat wij waarnemen doormiddel van visie te organiseren in patronen of groepen om zo een structuur te creëren. Maar wat hebben deze wetten dan te maken met gebruikerservaring? Door de wetten toe te passen zorg je ervoor dat gebruikers overzicht krijgen van een pagina en de ervaring als prettig ervaren.

Een van de wetten is de wet van gelijkenis. Objecten die op elkaar lijken, zien we onbewust als geheel. Denk hierbij aan knoppen of linkjes die dezelfde kleur en vorm hebben, dan denkt de gebruikers automatisch dat deze functie hebben. Door gebruik te maken van één stijl ontstaat er rust op de pagina.

3. Visuals
Door gebruik te maken van visuals in de vorm van plaatjes, infographics en video’s is het in een oogopslag duidelijk wat het doel van de pagina is. Mensen lezen minder en Google neemt dit ook mee in het search algoritme. Zo verbetert zelfs je zoekpositie in de Google SERP als je relevante visuals gebruikt. Door gebruik te maken een duidelijke visuele structuur maak je de inhoud makkelijk te scannen en makkelijker te begrijpen voor de bezoeker

4.8
4.8/5