User interface design (UI)

whisky-friday_online-marketing016

Wat is user interface design?

User Interface Design is een cruciaal subonderdeel van user experience design (UX). Beide hebben namelijk hetzelfde einddoel: De gebruiker een positieve ervaring bieden op de website op app. Het helpt niet dat de termen UI en UX vaak samen gebruikt worden en overlappen waardoor het moeilijk wordt om te zien waar de ene term begint en de andere eindigt. Simpel verwoord is UI design wat je gebruikt voor de interactie met een product, UX houdt zich bezig met hoe deze interactie aanvoelt.

Human centered design

In een goed design staat de gebruiker centraal, je wil namelijk de bezoeker verleiden tot conversie of interactie. Door het gebruik van een goed UI design wordt van een passieve bezoeker een actieve gebruiker gemaakt. Een goed voorbeeld hiervan is een terugkerende blauwe knop die je op de pagina aantreft.

Een interface moet altijd ontworpen worden vanuit de beleving van de gebruiker (user) om succesvol te zijn, dit wordt ook wel human centered design genoemd. User interface design gaat weer een stap verder dan regulier ontwerp of webdesign. Whisky Friday heeft veel ervaring in het designen van interfaces voor complexe websites.

Voordelen van: User interface design (UI)

User interface design
User Interface Design mobiel

UI-design

UI-design speelt zich af op de voorgrond en is zichtbaar voor de gebruikers. Het verschil van een geweldig design en een goed design zit vaak in de kleine details, denk hierbij aan de vorm van een knop of de font van een tekst. De stijl die website heeft moet ook passen bij waar je als bedrijf voor staat. Een start-up heeft weer een heel ander UI-design dan de website van een hip restaurant. A/B testing wordt gebruikt voor het meten van de effectiviteit van verschillende UI-elementen. Zorgt een gele button meer interactie dan een blauwe? Lezen bezoekers eerder een artikel als je een foto of infographic bijstaat?

whisky-friday_online-marketing016
whisky-friday_online-marketing016
4.8
4.8/5