Content marketing is op een relevante manier informatie of entertainment bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, de doelgroep staat centraal.
Red Bull is een van de mooiste voorbeelden van content marketing. Je hebt vast wel is een filmpje gezien van Red Bull TV waarin een extreme sport zoals mountainbike wordt uitgelicht, in deze filmpjes wordt het energiedrankje niet gepushed naar de kijker maar wordt het merk gekoppeld aan extreme sports.
Content Marketing is een veelgebruikte term in B2C markt maar wordt ook steeds populairder voor B2B marketing op dit moment. Wanneer je regelmatig en consequent post, wordt jouw bedrijf na loop van tijd gezien als betrouwbare bron van waardevolle informatie in de industrie. Je krijgt sympathie, wekt vertrouwen op, wordt gezien als autoriteit, dit levert je merkbekendheid, merktrouw en mond-tot-mond-reclame op.
Content marketing feitjes
- Een DMU geeft sneller zijn e-mailadres weg in ruil voor een webinar (79%), whitepaper (76%), een analytisch rapport (66%) of een e-book (63%)
- E-mails worden 26% vaker geopend als de naam van de ontvanger in het onderwerp staat
- 82% van de marketeers ziet een positieve ROI van hun blog.
- 68% van de consumenten heeft een beter beeld van het merk nadat content van merk hebben gelezen / gezien
- 74% van de marketeers zegt dat door contentmarketing zowel de kwaliteit als de kwantiteit van hun inkomende leads verhoogt wordt.
In 5 stappen je content strategie bepalen
Je contentstrategie is een verlenging van je marketing plan, je legt de strategische keuzes voor je content vast. Wanneer je de strategie op papier zet creëer je controle, overzicht en inzicht. Volg deze 5 stappen om jou content strategie te bepalen.
1. Doel bepalen
Bij het opstellen van een contentstrategie begin je altijd bij het bepalen van de doelstellingen. 5 veelgebruikte doelstellingen zijn:
- Merk bekendheid
- Merktrouw
- Klanten informeren
- Klant interactie
- Leads
Het is belangrijk om deze doelstelling en SMART te formuleren. Je kan na het toepassen van de contentstrategie meten wat het effect is van de content. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Een voorbeeld van een SMART doelstelling is: Binnen 6 maanden tijd, maandelijks 1 lead krijgen door het wekelijks posten van content.
2. Doelgroep bepalen
Een goede manier om je in te beelden in de doelgroep, is het maken van buyer persona’s. Dit zijn profielen van fictieve personen die klant van je bedrijf zouden kunnen zijn. Bedenk voor jezelf of kijk online waar deze persona’s naar op zoek zijn, tegen welke problemen lopen ze aan of vragen waar ze antwoord op willen. Wat zijn de meest gestelde vragen rondom jouw product of dienst?
3. Content maken
Je weet nu wie je doelgroep is en wat hun bezig houdt. Door je doelstelling en de informatie over de doelgroep te combineren, kun je bepalen welke content je wilt aanbieden. Belangrijk is dat het unieke content is, stel jezelf de volgende vragen: Is de content waardevol voor mijn doelgroep? Is het inspirerend of biedt het genoeg vermaak? Zou je dit bericht delen als je het tegen zou komen? Wanneer je deze vragen met ja kan beantwoorden is je content goed en kan je het online zetten.
Enkele voorbeelden van content:
- Vertel je doelgroep iets over jouw bedrijf wat zij nog niet weten.
- Beantwoord vragen die je doelgroep heeft, je kan zelfs een oproepje doen op je social media
- Licht je klanten uit, laat zien wat zij met jouw product of dienst doen
- Introduceer je personeel met een persoonlijk feitje
4. Doelgroep bereiken
Wanneer je een mooi stuk hebt geschreven of een video gemaakt hebt wil je natuurlijk dat mensen het gaan zien. Dat gebeurt niet vanzelf, hiervoor moet je je content delen via social media of je mailing lijst. Social media platformen zijn gemaakt om zelfgemaakte content op te verspreiden. Deel je content op kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en tot slot Youtube. Gebaseerd op je doelgroep maak je de keuze op welke social media platformen je gaat posten. Schrijf je blogs over de laatste gadgets in het gamen post dit dan Facebook of Instagram en niet op LinkedIn.
Je kan natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar mensen die praten over het onderwerp waarover jij content hebt gemaakt. Dit kun je doen door op hashtags te zoeken en het gesprek aan te gaan of like een relevante post, let op dat je niet aan het spammen bent!
5. Resultaat meten
Wanneer je een Google Analytics trackingcode op je website hebt geplaatst kun je zien hoeveel bezoekers je content hebben gezien, hoelang ze op de pagina waren en hoe ver ze gelezen hebben. Ook kun je zien vanaf welke kanalen zij gekomen zijn, door dit te analyseren kun je kijken welke kanalen het beste zijn voor verschillende soorten content. Op Google Search Console kun je weer zien op welke zoektermen jij organisch gevonden wordt. Pas je content aan gebaseerd op de statistieken die je meet. Zie je dat je meer weergaven en feedback krijgt op een video, maak dan meer content in de vorm van video’s
Content marketing bureau Whisky Friday
Er komt een heleboel kijken bij content marketing, wil je weten hoe je content marketing zelf kunt inzetten of laten inzetten voor jou bedrijf? Neem dan contact op met ons, wij helpen je graag verder met het opzetten van jouw contentmarketing strategie!