Eind september 2021 telde Nederland maar liefst 17,6 miljoen inwoners. Van de bevolking ouder dan 12 jaar ervaart 12% één of meer beperkingen in activiteiten met betrekking tot zien, horen of mobiliteit. Dat zijn 2,1 miljoen mensen met functioneringsproblemen. Bizar he? Dat vind ik nou ook. Logisch daarom dat in 2018 de digitale toegankelijkheidsverklaring verscheen. Verder zijn er veel tijdelijke beperkingen. Bijvoorbeeld het weerspiegelen van de zon op je beeldscherm.
Het toepassen van de digitale toegankelijkheidsverklaring
Voor overheden is het toepassen van de digitale toegankelijkheidsverklaring nu ook verplicht. De toon is gezet en bedrijven en organisaties gaan hier graag in mee. Fijn, want zo creëren we een digitale wereld die voor iedereen toegankelijk is. Wacht is ff… voor iedereen? Naja, laten we niet vergeten dat er rekening moet worden gehouden met WIE de een doelgroep is. Om aan alle eisen te voldoen moeten er aardig wat aanpassingen gedaan worden en die zijn niet kosteloos.
Op internet krijg je allerlei schrikbarende clickbaiterige getallen om je oren. “35% van de bevolking kan je website niet lezen.” Belachelijk als je het mij vraagt. Stel de doelgroep bevindt zich voornamelijk tussen de 18 en 44 jaar, zakt het percentage van functiebeperkingen naar 3,6%. Wat ik hiermee wil zeggen: De digitale toegankelijkheidverklaring is heel goed, er zijn eindelijk richtlijnen die het gebruiksgemak verbeteren. Alleen vergeet alsjeblieft niet goed te onderzoeken voor wie het product wordt gemaakt. En weeg dan de baten tegen de kosten af.