Inhoudsopgave

De #1 handleiding voor zoekwoorden onderzoek

Na deze blog weet jij hoe je een zoekwoorden onderzoek doet!
Tycho Veelenturf
Tycho Veelenturf
Leestijd: 5 minuten
Inhoudsopgave

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek, ook wel bekend als keyword onderzoek of het Engelse woord keyword research is het proces waarin je brainstoren en zoeken naar zoektermen die mensen gebruiken om jouw product of dienst te vinden.

Het doel van een zoekwoorden onderzoek is het vinden van zoekwoorden of zoektermen waar je website of webshop op gevonden kan worden in de zoekmachines of waar je op kan adverteren in Google Ads.

Voordat we dieper ingaan op hoe je een zoekwoorden onderzoek doet, leggen we eerst de veelgebruikte termen uit.

Wat zijn zoekwoorden en zoektermen?

Zoekwoorden of zoektermen zijn de veelgebruikte woorden in een zoekmachine zoals Google om een zoekopdracht uit te voeren.

Wanneer je jouw website wil optimaliseren, is het cruciaal om te weten wat de meest gezochte zoekwoorden en zoektermen zijn in jouw branche. We hebben het de tot nu toe gehad over zoekwoorden en zoektermen en nu vraag je je misschien af “Is dit niet hetzelfde?” Het antwoord daarop is nee.

  • Een zoekwoord is één enkel woord waarop gezocht wordt
  • Een zoekterm is een combinatie van meerdere zoekwoorden

Voorbeeld zoekwoord: Zoekwoordenonderzoek
Voorbeeld zoekterm: Wat is een zoekwoordenonderzoek

Zoekwoorden en zoektermen

Waarom is keyword research nodig?

De belangrijkste zoekwoorden in de branche kennen heeft invloed op allerlei verschillende marketing aspecten. Het is de eerste stap bij het opzetten van een Google Ads campagne en je SEO strategie, vaak denken mensen dat een zoekwoorden onderzoek alleen nodig is voor SEA en SEO maar het is ook relevant voor bijvoorbeeld social media posts, als je een post maakt over een onderwerp waar laag zoekvolume naar is, dan is het mogelijk geen goed onderwerp. Zoekwoord onderzoeken kunnen je gehele online marketingstrategie ondersteunen.

Long-tail vs Short Tail

Je kan zoekopdrachten op de volgende2 manieren categoriseren: short-tail en long-tail.

Een eenvoudige manier om zoektermen te selecteren is door prioriteit te geven aan long-tail zoektermen. De concurrentie op long-tail zoektermen is lager dan op short-tail zoektermen, dat maakt de kans dat je daadwerkelijk gaat ranken in de top 3 van Google een stuk groter.

Het kiezen voor long-tail zoektermen is niet altijd de juiste strategie, short-tail zoektermen en long-tail zoektermen hebben beide voor- en nadelen.

Maar wat zijn precies long-tail zoektermen en short-tail zoektermen? Dat wordt visueel goed weergegeven in onderstaande afbeelding.

Wat is short-tail

Short-tail zoektermen zijn termen met een hoog zoekvolume die over het algemeen kort zijn en een breed onderwerp beschrijven. Enkele voorbeelden van short-tail zoekwoorden zijn:

  • Broek mannen
  • Vakantie
  • Auto kopen

Het nadeel van deze termen is dat de competitie erg hoog is, het zoekvolume is namelijk hoog en een nummer 1 positie levert je veel websitebezoekers op. Op een zoekterm zoals broek mannen krijg je voornamelijk zoekresultaten van grote bedrijven zoals Zalando en Bijenkorf, hier kan je als klein bedrijf niet tegenop boksen. De long-tail keywords zijn dan de oplossing!

Wat is long-tail?

Long-tail zoektermen zijn de langere zoektermen, ze bestaan vaak uit meer dan 3 zoekwoorden en zijn specifiek. Long-tail varianten van de eerder genoemde voorbeelden zijn:

  • Zwarte slim-fit spijkerbroek mannen
  • Vakantiehuisje in Zuid-Spanje
  • Ford Mondeo 2020 kopen

Deze termen krijgen op zichzelf niet heel veel zoekvolume (ongeveer tussen de 10 en 200 zoekopdrachten per maand). Wanneer je dit bij elkaar optelt, zijn de long-tail zoektermen bij elkaar vaak meer waard dan de short-tail zoektermen. Doordat er minder vaak op gezocht wordt, is er ook minder concurrentie op deze zoektermen, focus je eerst op long-tail en later op short-tail.

Hoe vindt je nieuwe zoektermen en zoekvolume met gratis SEO tools

Zoektermen en het daarbij behorende zoekvolume kun je vinden met handige SEO-tools, ze besparen je veel tijd en geven je nieuwe inzichten. Hieronder vindt je de beste gratis SEO-tools voor zoekwoorden onderzoeken:

Google keyword planner

Om de Google keyword planner te gebruiken heb je een Google Adwords account nodig. Je moet hiervoor wel je je bank of creditcard gegevens koppelen aan je account, let op: Je hoeft niet te adverteren om de keyword planner te gebruiken. Wanneer je nog geen geld uitgeeft aan ads zul je grove data zoals 10 tot 500 of 1k tot 5k zien in het maandelijkse zoekvolume, wanneer je meer budget besteed aan Google Ads wordt het accurater. De data komt rechtstreeks uit de Google zelf, dit maakt de resultaten zeer accuraat en betrouwbaar.

De tool heeft wel wat beperkingen omdat deze gemaakt voor SEA is, zoekwoorden worden bijvoorbeeld koppeld met vergelijkbare zoektermen en samengevoegd tot één zoekterm. In het “Competitie” kolom laten ze de concurrentie zien voor Google Ads en niet voor zoekmachine optimalisatie.

De Google Keyword Planner is een tool die we zeker aanraden om nieuwe zoekwoorden mee te vinden en zoekvolume te checken.

Google keyword planner
Google keyword planner

Google trends

Zit je in een branche waarbij jaargetijden of trends invloed hebben op je bedrijf? Dan is Google trends erg handig om ze checken in welke periode gezocht wordt. Handig om te bepalen wanneer jij je marketing budget wil gaan inzetten. Verkoop je verkleedkleding? Dan zie je het zoekvolume in begin februari en oktober hoger liggen door carnaval en Halloween (zie grafiek)

Zoekwoorden onderzoek google trends
Verkleedkleding in Google Trends

Ahrefs keyword generator

Ahrefs is de ultieme tool voor SEO-specialisten, wij beperken ons vandaag tot de gratis keyword generator. Je kunt deze functie gebruiken om de moeilijkheid te bepalen voor het organisch gevonden, zoekvolumes te achterhalen en nieuwe zoekwoordideeën op te doen.

ahrefs zoekwoorden onderzoek

Keyword surfer

Keyword surfer raden we aan voor iedereen die met SEO bezig is. Je krijgt  de zoekvolumes live te zien binnen het zoekvenster in Google. Het geeft ook direct suggesties van zoekwoorden die verwant zijn aan je ingetypte zoekterm het onderwerp te maken hebben.

Zoekresulaten met Keyword Surfer

Ubersuggest

Deze zoekwoorden tool is ontwikkeld is door bekende SEO-expert Neil Patel. Heb je geen geld beschikbaar voor tools? Dan is Ubersuggest één van de betere gratis manieren om je zoekwoorden onderzoek mee te doen. In de gratis variant kun je de zoekvolumes, concurrentie, SEO en SEA moeilijkheid en kosten per klik inzien.

Dashboard van Ubersuggest

Zoekintentie

Tot slot onderzoek de zoekintentie van een zoekterm. Succesvolle zoekmachine marketing of zoekmachine optimalisatie draait om het geven van goede en relevante antwoorden op het juiste moment. Twijfel je over de waarde van een zoekterm? Kijk naar de geschatte Cost per click (CPC) van een zoekterm. Wanneer de CPC hoger is dan is de commerciële waarde ook hoger.

Zoektermen die bijna geen conversies opleveren, worden altijd uitgeschakeld door adverteerders, hierdoor is de competitie minder en wordt de CPC lager. Zo is een zoekwoord als zwarte Nike schoenen maat 44 meer waard dan een vagere zoekterm zoals zwarte schoenen, de koop intentie ligt namelijk veel hoger bij de zwarte Nike schoenen maat 44.

Zelf aan de slag

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog nu direct aan de slag kunt met je zoekwoorden onderzoek. Laat het ons weten als het je niet is gelukt om een kwalitatief zoekwoorden onderzoek te doen, we beantwoorden graag je vragen, zo kunnen we het artikel verbeteren.

Wil je aan de slag met SEA of SEO en het zoekwoorden onderzoek uitbesteden? Neem dan contact op met ons, we helpen je graag met een marketingonderzoek!

Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer nieuws:

Rank Math, de nieuwe SEO marktleider?

Nog weinig mensen kennen de SEO plug-in maar ze groeien wereldwijd hard.
Leestijd: 4 minuten

Wat is content marketing? In 5 stappen je content strategie bepalen!

Wist je dat een DMU sneller zijn e-mail geeft in ruil voor een whitepaper?
Leestijd: 4 minuten

Wix vs WordPress, de 2 grootste website builders vergelijken

Wat is nou het verschil? en welke pas het beste bij mij?
Leestijd: 4 minuten

Shopify vs WooCommerce, de voor en nadelen vergelijken

Alle voor en nadelen van de eCommerce platformen op een rijtje
Leestijd: 3 minuten

Nieuwe stagaire Emma!

Nog een nieuw gezicht bij Whisky Friday!
Leestijd: < 1 minuut

Zoekmachine optimalisatie: 4 tips om online gevonden te worden

Word jij al online gevonden?
Leestijd: < 1 minuut
Vorige
Volgende
We rise by lifting others.

We hebben de komende dagen nog enkele plekken over voor een gratis consult van 30 min.

plekken over
Open Whatsapp
1
Waarmee kunnen we je helpen?
Heb je een vraag? Stel hem gewoon via Whatsapp!