Snel oordelen op een LAWA in Scheveningen.
Ons kantoor ligt op een steenworp afstand van het strand in Scheveningen. In de middagpauze lopen wij weleens een rondje door de haven. Er is onlangs veel nieuwbouw in de haven erbij gekomen. Maar wat voor gevoelens brengt dat bij ons teweeg?
“Ik vind dat wel een hip gebouw” zei Tycho.
“Vind je dat hip?!” kwam Jos er hard tegenin. “Voor mij heeft de strandtent Hart Beach het label ‘hip’.”
Zo gauw gaat dat dus, een beeld vormen. Maar hoe kun je deze beeldvorming van jouw organisatie beïnvloeden?
Waarom is een bedrijfsidentiteit onmisbaar voor je organisatie?
Zowel digitaal als analoog is er een indruk die je achterlaat. Want jouw bedrijfsidentiteit is het geheel van verwachtingen, herinneringen, verhalen en relaties dat je achterlaat bij de doelgroep.
Een herkenbare bedrijfsidentiteit is de hoeksteen van elke organisatie. Elk bedrijf is op zoek naar de beste manier om te kunnen verbinden met de doelgroep. Bij elke ontmoeting draagt bedrijfsidentiteit direct bij aan deze verbinding door herkenning van jouw doelgroep.
“You never get a second chance to make a first impression”
Andrew Grant
Hoe kan een organisatie de bedrijfsidentiteit beïnvloeden?
Dit is mogelijk door het merkimago te beïnvloeden. Het merkimago is de manier waarop de doelgroep het bedrijf daadwerkelijk interpreteert. Om het imago van een bedrijf aan te passen moet er gewerkt worden aan de merkidentiteit.
De merkidentiteit is de manier waarop een bedrijf gezien wil worden. Hierin vallen onder anderen: waarden van het bedrijf, de persoonlijkheid, de producten en diensten. Maar ook de doelen van het bedrijf zijn onderdeel van de merkidentiteit.
Het merk Patagonia wil bijvoorbeeld graag dat hun bedrijfsidentiteit duurzaamheid en kwaliteit uitstraalt. Dit is terug te zien in hun doelen en waarden van hun merkidentiteit:
- Build the best product.
- Cause no unnecessary harm.
- Use business to protect nature.
- Not bound by convention.
Wat kan een sterke huisstijl doen?
Als de merkidentiteit van het bedrijf duidelijk is kan dit visueel gemaakt worden in een huisstijl.
Om een sterke bedrijfsidentiteit te hebben is een goede huisstijl nodig. Een huisstijl zorgt ervoor dat alle uitingen dezelfde taal spreken. Maar wat wint de organisatie daarmee?
- Persoonlijkheid: De huisstijl zal voor een groot gedeelte de “persoonlijkheid” bepalen omdat het de visuele weergave is van de waarden en doelen van de organisatie. Wil je avontuur en risico uitstralen of liever zekerheid?
- Consistentie: Als de huisstijl goed is doorgevoerd zal er een duidelijke visuele eenheid in de organisatie vormen, zowel naar klanten als samenwerkingspartners en medewerkers.
- Bekendheid: Een huisstijl die mooi is afgewerkt zal naamsbekendheid doen groeien doordat het op de voorgrond van alle uitingen staat.
- Loyaal: Een huisstijl die consistent blijft over een langere periode zal vertrouwen oproepen bij klanten en partners. Hierdoor zal de verbinding tussen de organisatie en de doelgroep versterken.
- Onderscheiden: Een one-of-a-kind huisstijl zal opvallen bij de doelgroep en kan daardoor de organisatie sneller onderscheiden van de concurrentie.
“Tetris taught us; if you try to fit in, you’ll disappear.”
Over smaak valt te twisten
Of jouw favoriete kleur nu blauw is of geel. Of dat je misschien meer van recht houdt dan van krom. Hierover kunnen wij niet twisten.
Wij beoordelen dan ook niet de visuele keuzes in het maken van een huisstijl. Wij vinden het belangrijk dat de huisstijl effectief is. Daarom kijken we inhoudelijk naar de doelen van de huisstijl. Spreekt het de doelgroep aan? Moet de doelgroep diensten of producten afnemen? Is het doel om partners aan te trekken?
Door ons te richten op de waarden en doelen van de organisatie in plaats van de kleurtjes wordt de huisstijl onderdeel van jouw bedrijfsidentiteit.