Wat is email marketing?
Emailmarketing wordt nog steeds gezien als het meest effectieve marketingkanaal. Waarom is dat? Waarom is deze decennia-oude technologie nog steeds een van de meest effectieve marketing strategieën?
Ondanks de opkomst van sociale media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn, gebruiken mensen email meer dan andere platforms. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen email gebruiken- en dat aantal neemt elk jaar toe.
Email marketing kun je als coalitie of semi-overheid gebruiken om te informeren, initiëren tot actie of een community rond je merk creëren.
Email marketing voordelen voor semi-overheden en coalities
Merkbekendheid
Het mooie van email is dat je er iemand direct mee kunt bereiken. Mensen laten tegenwoordig niet zomaar iedereen toe in hun inbox. Het is een gecureerde ruimte speciaal voor hun favoriete merken en publicaties.Een gepersonaliseerde marketing email is meer impactvol dan een social media post waar je niet zeker van kunt zijn of iemand je bericht daadwerkelijk heeft gezien.
Toegankelijkheid
Email is toegankelijk voor alle leeftijdsgroepen, het opent de deur naar een breed publiek. Ondanks dat we in een digitaal tijdperk leven is niet iedereen even handig met het internet. De meeste mensen snappen wel hoe ze hun email moeten checken. Dat maakt het dan ook de meest gangbare vorm van marketing.
Betaalbaarheid
Email marketing is heel erg kosteneffectief. De meeste emailmarketingtools bieden pakketten aan voor elk budget. De instapdrempel voor marketing is nog nooit zo laag geweest. Daarnaast heb je de schaalbaarheid. Dit betekent dat emails naar een groot aantal ontvangers kunnen worden verzonden tegen relatief lage kosten (vergeleken met andere marketingkanalen).
Je bezit je emaillijst
Je socialemediakanalen kunnen zomaar verwijderd worden met al je opgebouwde volgers. Dat is het mooie van een emaillijst, deze blijft van jou. Wanneer LinkedIn zijn algoritme aanpast en jij je eigen volgers niet meer kan bereiken. Heb je nog steeds een directe lijn van contact met de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in je merk.
“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.”
David Newman
Wat heb je nodig voor email marketing?
Een emaillijst
Om succesvolle emailcampagnes te kunnen voeren, heb je een actieve emaillijst nodig. Dit is een database van contacten die hebben aangegeven interesse te hebben in het ontvangen van marketingcommunicatie van jouw merk. Gebruik hiervoor een pop-up of een call to action met de mogelijkheid tot aanmelden voor de nieuwsbrief.
Een email provider
Een email provider is software die helpt bij het beheren van je emaillijst. Naast het beheren kun je hier mee ook je emails ontwerpen en verzenden.
Met hulp van een email provider kun je van alles automatiseren zoals nieuwsbrieven of reacties op aanmeldingen. Je kunt hiermee elke interactie met je doelgroep personaliseren. Dit zorgt ervoor dat betrokkenheid groter wordt.
Doelstelling
Meten is weten. Om een effectieve email marketingcampagne uit te voeren heb je doelstellingen nodig. Denk aan het verhogen van inschrijvingen of meer bezoekers op de website. Daarna kunt je aan de slag.
Wat is emailauthenticatie?
“⏰ Allerlaatste kans! U heeft nog tot 02:00 uur vannacht” of “Win gratis boodschappen t.w.v. €500,-!” Je krijgt dit soort mails vast wel is in je inbox. Iedereen vindt het irritant om spam te ontvangen. Email providers zijn voortdurend bezig om dit te verminderen. Dit doen ze door naar de bron van een email te kijken en te proberen te controleren of deze geldig is.
Emailauthenticatie is het proces waarbij de herkomst of het domein van de verzending wordt vastgesteld. Dit is een techniek om spoofing en phishing te voorkomen. Een bekende vorm van spoofing is: Een mail van je bank krijgen, maar deze komt eigenlijk van het emailadres van de scammer.
Hoewel emailauthenticatie niet verplicht is, zie je wanneer dit niet ingesteld is een meerderheid van de emails in spam belanden. Het instellen van emailauthenticatie doe je door het aanmaken van DNS-records of het uploaden van een bestand naar uw server. Vraag hierbij aan je hosting & beheer partij of ze dit willen doen om niet in de spam terecht te komen!
“A bad email reputation is like a hangover: hard to get rid of and it makes everything else hurt.”
Christ Marriott
Email marketing tips
Email marketing begint met de titel en de onderwerpregel
Bedenk even alsof de titel en de onderwerpregel de enige tekstregel van je email zal zijn. Waarom? Wanneer de door jouw verzonden email in de inbox van iemand belandt, is dat het eerste wat hem of haar zal opvallen aan je mail. Je krijgt namelijk niet meer dan een paar seconden om iemand nieuwsgierig te maken naar de inhoud.
Leesbaarheid
Zorg ervoor dat de inhoud gemakkelijk leesbaar is. Er zijn maar weinig mensen die graag grote lappen tekst lezen. Zorg ervoor dat je bericht leesbaar is. Gebruik hiervoor:
- Koppen en tussenkoppen
- Opsommingstekens
- Geschikt lettertype.
- Benadruk de belangrijkste stukken informatie
- Schrijf in korte zinnen en alinea’s.
- Zorg voor voldoende witruimte.
Personalisatie
Het is altijd een goed idee om persoonlijke elementen aan emails toe te voegen. Spreek je mailinglijst aan bij hun naam. Personaliseer de mails zo dat ze ingaan op hun interesses en behoeften. Dit wordt niet alleen steeds gebruikelijker, maar is ook meer de verwachting tegenwoordig.
Er zijn veel manieren om dit persoonlijke tintje te bereiken:
- Met de meeste emailtools kun je short-codes gebruiken die worden vervangen door de naam van de ontvanger zodra de email is verzonden
- Probeer de inhoud van de email aan te passen aan de locatie of taal
- Pas de onderwerpregels aan
- Segmenteer de lijst op doelgroep zoals: Partners of geïnteresseerde
Test emails, stuur test emails!
Als je wil dat je abonnees de emails voortdurend openen en op links in de emails klikken, moet je ervoor zorgen dat elk verzonden bericht naar behoren werkt. Dubbelcheck of al je berichten eruitzien zoals ze er horen uit te zien. Dit kun je doen door ze eerst naar de werknemersaccounts te sturen. Bekijk ze bij voorkeur in verschillende emailclients en providers (zoals Outlook, Gmail en Apple mail), en op verschillende mobiele apparaten. Als het verkeerd gaat, ziet het er niet alleen slecht uit, maar ook nog eens onprofessioneel!
Klik hier voor meer informatie over onze dienst: online (marketing) strategie.
Hulp nodig met email marketing?
We helpen je graag met het opzetten van een email campagne of een geautomatiseerde nieuwsbrief. Neem hiervoor contact op met chat@whiskyfriday.nl of 070 211 7996.