Conversie optimalisatie: 6 tips hoe jij de aankoopbeslissing kan beinvloeden!

Lees alles over de 6 principes van de aankoopbeslissing
Deel dit artikel:

Spring snel naar:

Wat is conversie optimalisatie nou eigenlijk?

Conversie optimalisatie, ook bekend als CRO, is een proces dat kan worden gebruikt om het aantal verkopen en leads te verhogen dat door een website wordt gegenereerd. Het gaat om het verbeteren van de bruikbaarheid van de site, het ontwerp van de pagina’s en de doeltreffendheid van de oproep tot acties.

Als u het conversiepercentage van uw website wilt verhogen, is het belangrijk te begrijpen wat CRO is en hoe het kan worden gebruikt om uw resultaten te verbeteren. In dit artikel leggen we uit wat conversieoptimalisatie is, en geven we je een stap-voor-stap handleiding over hoe je het op je website kunt implementeren.

6 principe waar moet je op letten met conversie optimalisatie!

In de post van vandaag bekijken we de 6 principes die aankoopbeslissingen beïnvloeden, dit wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. De manier waarop mensen beslissingen nemen is rommelig, toch zijn er een paar dingen die we weten over koopgedrag. Pas deze 6 principes toe om bezoekers de informatie en geruststelling te geven die ze nodig hebben om een ​​beslissing te nemen.

Categorie heuristieken conversie optimalisatie

1. Categorie heuristiek

Dit zijn de vuistregels die ons helpen bij het maken van een
snelle en bevredigende beslissing binnen een bepaalde categorie. Een goed voorbeeld is: Je richten op de hoeveelheid megapixels (MP) de camera heeft bij aankoop van een smartphone of hoeveel gigabytes (GB) aan data er in je bundel zit.

Kracht van nu conversie optimalisatie

2. Kracht van nu

De kracht van nu beschrijft het feit dat we de neiging hebben de dingen nu liever te willen dan later. Dit verklaart waarom mensen het vaak een uitdaging vinden om te sparen voor hun toekomst. Dit verklaart ook het succes van voor 20:00 besteld volgende dag in huis in plaats van te moeten wachten om een ​​product te krijgen.

Sociaal bewijs conversie optimalisatie

Ook opzoek naar hulp in

Insights of Marketing en strategie?

Wij helpen je graag verder! Vul ons contact formulier in of plan een vrijblijvende telefonische kennismaking.

3. Sociaal bewijs

Het internet heeft mond-tot-mond reclame en aanbevelingen gedigitaliseerd, waardoor het veel gemakkelijker wordt voor mensen om op sociaal bewijs te vertrouwen in hun besluitsvorming. Soms zijn we ons hiervan bewust, maar we worden vaak onbewust beïnvloed. Je herkent het vast wel dat je zonder na te denken op een advertentie klikt die een beoordeling van vier of vijf sterren heeft.

Schaarste conversie optimalisatie

4. Schaarste

Beperkte tijd: Denk hierbij aan, deze aanbieding is nog maar 24 uur geldig. Wanneer er een tijdslimiet is voor een product of dienst creëert dit een deadline wat mensen aanzet tot snel handelen voordat de tijd om is.
Beperkte hoeveelheid: Wanneer mensen beperkt beschikbaar zien wordt dit als een bedreiging voor hun keuzevrijheid gezien, een natuurlijke reactie om de dreiging te bestrijden en het product aan te schaffen voordat het op is.

Beperkte toegang: Wanneer er beperkte toegang is tot functies zoals
informatie, groepen wordt het interessanter. Censuur maakt mensen namelijk nieuwsgierig en exclusiviteit zorgt ervoor dat ze zich speciaal voelen.

Autoriteit conversie optimalisatie

5. Autoriteit

Wanneer we iemand zien als een autoriteit over een bepaald onderwerp hebben we de neiging om onze mening of ons gedrag te veranderen.
Ook hebben mensen de neiging om de leiding op te volgen van mensen waarvan we denken dat ze geloofwaardig zijn, zoals deskundige of experts.

Wederkerigheid conversie optimalisatie

6. Wederkerigheid

Wederkerigheid gaat over het feit dat er iets speciaals is aan de
prijs van nul. De vraag naar een product of dienst is namelijk beduidend groter bij een prijs van precies nul vergeleken met een prijs die iets hoger is dan nul.

Uit het onderzoek van gedragseconoom Dan Ariely bleek dat wanneer mensen de mogelijkheid kregen om tussen twee aanbiedingen te kiezen, De ene was een gratis Amazon-cadeaubon van $10, de andere optie een cadeaubon van $20 kon worden gekocht voor maar $7. Meer mensen kozen voor de cadeaubon van $10, ondanks de dat de andere optie een hogere waarde had.

Een ander mooi voorbeeld dat je vast wel herkent is: Gratis verzending vanaf X bedrag, vaak koop je toch iets extra om zo gratis verzending te krijgen.

Conversie Optimalisatie Specialist

Conversie optimalisatie, of kortweg CRO, is het proces van het optimaliseren van een website of webpagina om het aantal bezoekers dat converteert in klanten of leads te verhogen. Met andere woorden, CRO draait om het zo gemakkelijk mogelijk maken voor uw bezoekers om de gewenste actie te ondernemen, of dat nu het aanmelden voor een nieuwsbrief is, het doen van een aankoop, of gewoon het invullen van een contactformulier.

Als u het conversiepercentage van uw website wilt verbeteren, moet u samenwerken met een specialist in conversieoptimalisatie. Dit zijn experts op het gebied van CRO die u kunnen helpen bij het identificeren en oplossen van problemen die verhinderen dat uw website bezoekers omzet in klanten.

Conversie optimalisatie conclusie

Wanneer je deze 6 principes van conversie optimalisatie toepast op je advertenties, teksten en website kun je de aankoopbeslissing significant beïnvloeden en meer conversies behalen! Meer weten over conversie optimalisatie? Geef ons een belletje of kom langs op ons kantoor!

Nieuwe uitdaging of kansen grijpen?

Luisteren, sparren, samenwerken – dat is onze weg naar een win-win voor ons beiden. Laten we praten over jouw uitdaging:

4.8
4.8/5