Digital design

Digital design gaat over het ontwerpen van digitale interfaces. Denk aan websites, kennisplatformen, webapps en meer. We bekijken design vanuit de stoel van de bezoeker en kunnen zo bewuste keuzes maken.

Digitale toegankelijkheid

Wij weten bijvoorbeeld dat 20% van de Nederlandse bevolking een functiebeperking heeft. Aardig vervelend als we die mensen niet meenemen in het ontwerpen. Sinds 2018 heeft deze essentiële standaard een naam gekregen: Digitale toegankelijkheid.

“Websites should look good from the inside and out.” - Massimo Vignelli

Kennis delen is macht

Laten we eerlijk zijn. Het is heerlijk om veel kennis te bezitten. Maar met alleen kennis verzetten we geen bergen. Dat doe je samen. Dat doe je door de juiste kennis te brengen bij de juiste personen. Uiteindelijk moeten wetenschappelijke onderzoeken bij verschillende stakeholders terecht komen. Ieder heeft zijn eigen belang in het ecosysteem. Hier houden wij rekening mee in het ontwerpproces. Onze designers zijn gespecialiseerd in heldere digitale communicatie.

Van veel informatie naar duidelijke communicatie

Vaak krijgen wij de vraag hoe we veel complexe informatie, goed vindbaar kunnen maken. Daarom maken wij de navigatie gewoon simpel en helder. Want het is aardig vervelend om op een website te komen en vervolgens te moeten zoeken naar de juiste info.

Mogelijkheden en oplossingen zijn er genoeg. Denk aan:

  • Cardsorting: Een manier om goede labeling te geven aan navigatie-items.
  • Microsites: Waar je bepaalde conferences uitlicht. Ook handig om te delen via LinkedIn bijvoorbeeld.
  • Filters en zoekfuncties: Spreekt voor zich.
  • Dropdowns of megamenu’s: Een uitklapmenu of een grotere uitklapmenu
  • Gerelateerde items: Bijvoorbeeld nieuws-gerelateerd aan bepaalde sectoren

Digitaal design als expertise

Digital design wordt vaak verward met grafisch design. Dit is logisch, onze designers hebben dan vaak ook een grafische achtergrond. Bij Whisky Friday verdiepen we ons in het digitale aspect. Het draait veel meer om ontwerpen optimaliseren voor de vele verschillende schermen. Maar denk ook aan:

  • Digitale toegankelijkheid: Voor mensen met een functiebeperking moet de website ook toegankelijk zijn.
  • Gebruiksvriendelijkheid: Kan de bezoeker vinden wat hij/zij zoekt?
  • Schaalbaar: Is het platform gemakkelijk schaalbaar? Modulair noemen we dat.
  • Vindbaarheid: Kunnen de zoekmachines de pagina’s scannen?
  • Visueel aantrekkelijk: En natuurlijk moet het er gewoon gelikt uitzien.

What you see is what you get

Niet iedereen is visueel aangelegd, daarbij is het niet effectief om alle stakeholders bij elke meeting te betrekken. Daarom kiezen wij ervoor om elke stap zo visueel mogelijk te maken. Stap voor stap doorlopen we het ontwerpproces zodat er geen verrassingen komen bij de ontwikkeling van de website.

In de onderstaande infographic nemen we je mee in ons traject: