Als je online marketing wilt toepassen voor je bedrijf of project, maar niet weet waar je moet beginnen, ben je niet alleen! Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld een website, maar doen er niet veel mee. Voor de meeste bedrijven is hun website een statische online kaart die alleen nuttig is als de klant er zelf naar verwijst. Niet erg efficiënt! Met de juiste online marketing strategie kan jouw website voor je werken en zaken binnenhalen zonder veel extra inspanning van jouw kant. In dit artikel nemen we stap voor stap door hoe je jouw eigen online marketing strategie kunt creëren en wat je ermee kunt bereiken.
Wat is een online marketing strategie?
Een online marketing strategie is eigenlijk niets meer dan een gewone bedrijfsstrategie, maar dan gericht op je online activiteiten en de verschillende online kanalen die je tot je beschikking hebt. Met een online marketing strategie bepaal je de algemene lange termijn online marketing doelen van een bedrijf, het verloop van hun handelen op het internet en hoe je de benodigde online middelen inzet om deze doelen te bereiken.
Waarom een online marketing strategie?
Wanneer je begint met online marketing strategie, zijn er zoveel keuzes te maken! Hoe moet jouw website eruit zien? Wat voor soort inhoud moet erop staan? Hoe ziet de lay-out eruit? Alsof dat nog niet genoeg keuze is, moet je ook nog beslissen welke social media kanalen je gaat gebruiken. Moet je je richten op facebook? Of is een nieuwsbrief voldoende? Zonder een online marketing strategie is het moeilijk om beslissingen te nemen over al deze opties. Het creëren van een online marketing strategie helpt je te focussen op wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Met een online marketing strategie maak je moeilijke beslissingen over jouw online aanwezigheid gemakkelijker.
Er zijn veel voordelen aan online marketing. Hier zijn er vijf:
1. Groeiend bereik
Bijna iedereen is online, dus het is mogelijk om een groot aantal mensen te bereiken met jouw boodschap. Door meerdere online kanalen op het juiste moment in te zetten (een multichannel of omnichannel marketing strategie), kan je het hele klanttraject in kaart brengen en daarop inspelen. Het internet is wereldwijd, dus met de juiste online marketing strategie kan je iedereen en overal bereiken!
2. Gerichte doelgroepen
Naast het bereiken van een groot aantal mensen, kan je zich met online marketing ook richten op zeer specifieke doelgroepen. Je kunt doelgroepen bereiken die variëren van instagram-gebruikers in Nederland tot de meest fanatieke Chinese postzegelverzamelaars.
3. Meetbare gegevens
Een ander voordeel van online marketing is dat bijna alles meetbaar is. Technologie maakt het mogelijk om data realtime te volgen, omdat alle data in de online omgeving is ondergebracht. Deze data geeft waardevolle inzichten in je doelgroepen en bereik. Gebruik deze informatie in jouw voordeel!
4. Relatief lage kosten
In vergelijking met veel traditionele vormen van reclame zijn online kanalen en advertentiemogelijkheden veel betaalbaarder. Natuurlijk zullen de kosten stijgen naarmate jouw online marketingcampagnes groter worden, maar voor starters kan je veel bereiken met een klein budget.
5. Rechtstreeks contact
Een uniek kenmerk van online marketing is dat online kanalen de mogelijkheid bieden voor direct persoonlijk contact met gebruikers. Dit kan leiden tot unieke resultaten die niet mogelijk zijn met traditionele offline marketingmethoden.
Ook opzoek naar hulp in
Marketing en strategie of Insights of SEO?
Wij helpen je graag verder! Vul ons contact formulier in of plan een vrijblijvende telefonische kennismaking.
Hoe stel je een online marketing strategie op?
Ben je enthousiast om met online marketing te beginnen nu je de voordelen kent? Natuurlijk kun je gewoon beginnen met online marketing zonder enig plan, maar de kans is groot dat je een aantal essentiële kansen laat liggen, of keuzes maakt die je niet helpen je doelen te bereiken. Dat zou zonde zijn! Met de juiste online marketing strategie maak je slimmere beslissingen die je helpen je doelen sneller te bereiken. Maar hoe maak je een online marketing strategie? Ons zevenstappenplan voor het creëren van een online marketing strategie kan je helpen. Klaar voor de volgende stap?
Stap 1: evalueer jezelf – wie ben je en wat wil je aan de wereld overbrengen?
Allereerst is het belangrijk om na te denken over waar jij en je bedrijf voor staan, en welke indruk je online wilt achterlaten. Als jouw bedrijf een missie of visie heeft, vraag uzelf dan af hoe online marketing dat kan ondersteunen. Als je nog geen mission statement hebt, kan het nuttig zijn om daarover na te denken. Waarom wil je online marketing strategie inzetten en wat hoop je ermee te bereiken?
Stap 2: stel duidelijke doelen – wat wil je online bereiken?
Na een uitgebreide evaluatie van wie je bent en waar je voor staat, is het belangrijk om je doelen duidelijk te maken en op papier te zetten. Wat wil je online bereiken? Dit is een zeer brede vraag die op vele manieren beantwoord kan worden. Probeer je doel zo specifiek mogelijk te maken en kom echt tot de kern van wat je wilt bereiken. Bedenk ook waarom je specifiek online marketing wilt inzetten in plaats van andere offline methoden.
Tip 1 voor het stellen van doelen: werk smart
Zonder richtlijnen kan het formuleren van een doel abstract en vaag lijken. Het kan helpen om het smart-principe te gebruiken bij het stellen van je doelen. Smart staat voor:
Specifiek – richt je op een specifiek gebied voor verbetering.
Meetbaar – maak je doel meetbaar door bijvoorbeeld een tijdslimiet of aantal bezoekers te specificeren.
Haalbaar – zijn deze doelen haalbaar voor de doelgroep en het management? Leg vast wie wat gaat doen.
Realistisch – is het doel realistisch? Denk aan de middelen die jij ter beschikking staan.
Tijdgebonden – tegen wanneer wil je het doel bereikt hebben?”
Tip 2 voor het stellen van doelen: werk met belangrijke prestatie-indicatoren
Om je doelen nog specifieker te maken, is het een goed idee om te werken met key performance indicators (kpi’s). Kpi’s zijn operationele variabelen die het succes van een organisatie, een bepaalde actie of een marketingcampagne meten. De term “Variabele” klinkt misschien wat abstract, maar het gaat eigenlijk gewoon om concrete cijfers die het succes van je online marketing strategie aangeven. Voorbeelden van goede kpi’s voor een webwinkel zijn bijvoorbeeld het aantal gebruikers, het aantal bestellingen, de winstmarge, roas (return on ad spend) of het aantal conversies. Het definiëren van goede kpi’s voor andere soorten organisaties kan een grotere uitdaging zijn, maar het is toch belangrijk om er de tijd voor te nemen. Met behulp van kpi’s kan je een algemene strategie omzetten in specifieke en duidelijke doelen en meten of deze doelen worden bereikt.
Stap 3: bepaal je doelgroep – wie wil je bereiken?
Nu je een duidelijk doel hebt, is het tijd om je doelgroep te bepalen. Bij het maken van je doel heb je al nagedacht over wie je wilt bereiken, maar wie is je doelgroep precies? In deze stap denk je dieper na over wie je doelgroep is en wat ze online doen. Verzamel informatie over je doelgroep. Wat doen ze en waar zijn ze online? Praat met gebruikers die je wilt bereiken door ze bijvoorbeeld te interviewen of te enquêteren. Gebruik verschillende websites en tools zoals Google Analytics om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je ideale doelgroep. Hoe specifieker jouw doelgroep is gedefinieerd, hoe beter je jouw berichtgeving kunt afstemmen op hun behoeften.
Voorbeeld van een persona
Het creëren van een persona is een geweldige manier om jouw doelgroep beter te leren kennen. Je kan zoveel persona’s maken als je wilt, elk met hun eigen unieke kenmerken en identiteit. De onderstaande lijst geeft enkele ideeën voor zaken die je in jouw persona kunt opnemen:
- Naam
- Leeftijd
- Locatie
- Inkomensniveau
- Opleidingsniveau
- Beroep
- Gezinssituatie
- Woonsituatie
- Sociaal gedrag
- Online gedrag
- Interesses
- Hobby’s
- Favoriete (online) activiteiten
- Voorkeuren
- Aversies verenigingen/clubs
U kunt deze lijst altijd aanvullen of aanpassen aan jouw specifieke behoeften en sector. Zodra je over deze informatie beschikt, heb je een veel levendiger beeld van wie je probeert te bereiken.
Laten we eens kijken naar een voorbeeld van een persona op basis van onderzoek naar een doelgroep voor een winkel in computeronderdelen:
Noah de bruijn is een 34-jarige programmeur die in Utrecht woont. Hij is hoog opgeleid en zeer geïnteresseerd in technologie. Hij blijft op de hoogte van het laatste nieuws en trends via tech-blogs en sociale media. Hij is single en speelt in zijn vrije tijd graag videogames op zijn pc.
Hoe kunnen we de Persona gebruiken?
Het is mogelijk om een online marketing strategie op te stellen zonder gebruik te maken van persona’s, maar als je ze wel gebruikt, heb je een veel minder abstract beeld van je doelgroep. Dit kan echt nuttig zijn! Als het websiteteam bijvoorbeeld wil investeren in advertenties op online kanalen, kunnen ze bij het maken van keuzes denken aan de persona. Zou Noah een advertentieblokkeringsprogramma gebruiken? Is Noah actief op twitter? Welke blogs leest hij graag? Ook al is de persona fictief, het kan helpen om je doelgroep meer echt te laten voelen.
Stap 4: Evalueer jouw concurrenten – wat onderscheidt je van de rest?
Zoals eerder gezegd is bijna iedereen tegenwoordig online – ook jouw concurrenten. Binnen de online marketingwereld heb je te maken met extreem felle concurrentie. Om op te vallen bij jouw doelgroep moet je jezelf ook online onderscheiden van jouw concurrenten. Hoe gebruiken jouw concurrenten online marketing? Welke tone of voice gebruiken ze? Welke online kanalen gebruiken ze? Kijk naar je concurrenten voor inspiratie en doe iets anders dan zij doen.
Stap 5: Identifieer de rechte online kanalen – hoe bereik je je doelgroep?
Online marketing omvat een verscheidenheid aan verschillende kanalen, elk met hun eigen unieke voor- en nadelen. Voorbeelden van verschillende manieren en kanalen om gebruikers te bereiken zijn:
- Blogs
- Sociale media
- Online adverteren
- SEO
- E-mail marketing
Lees je in over deze verschillende kanalen en methoden om doelgroepen te bereiken en kies wat het beste bij jouw doelgroep en doelstellingen past. Op basis van de persona’s die je in stap 3 hebt ontwikkeld, heb je nu inzicht in waar je doelgroep uithangt. Kom met een lijst van online kanalen die je persona’s leuk zouden vinden en hoe je ze zou willen bereiken.
Stap 6: Stel een plan op
Omdat online marketing zoveel mogelijkheden biedt, is het een goed idee om een plan op te stellen voor een duidelijk overzicht. Gebruik een contentkalender om in één oogopslag te zien welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden. Houd bijvoorbeeld bij wanneer je bepaalde doelen wilt bereiken, zodat je kunt bijhouden of je de goede kant op gaat (of niet). Het hebben van een duidelijke planning en structuren maakt online marketing veel beheersbaarder.”
Stap 7: Blijf monitoren en evalueren!
Zorg ervoor dat je er bovenop blijft door jouw online marketing strategie voortdurend te evalueren! Dingen veranderen altijd in de online marketingwereld, dus je moet waakzaam zijn om bij te blijven. Houd je strategie up-to-date door regelmatig te controleren op veranderingen in het algoritme van Google en gebruik de waardevolle gegevens die je over jouw gebruikers hebt verzameld in jouw voordeel. Het onderhouden van een online marketing strategie vereist constante zorg en aandacht.
Hulp nodig met een online marketing strategie?
Als je hulp nodig heeft bij het samenstellen van jouw online marketing strategie, geen nood! Whisky Friday kan je helpen bij elke stap van het proces. Wij hebben veel ervaring op dit gebied en ons team van specialisten kan je helpen bij het creëren van een strategie die perfect past bij jouw bedrijf of project. Als je vragen heeft of hulp nodig heeft, neem dan vandaag nog contact met ons op! Je kunt ons ook volgen op LinkedIn, Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van het laatste online marketing nieuws en ontwikkelingen.